Favoritövning denna vecka – Wall Balls

Favoritövning denna vecka är Wall Balls

wall ball övningwall ball övning

En favoritövning denna vecka är Wall Balls. Det är en klockren övning för stillastående pulsträning då den får upp pulsen i taket. Det är en bra styrketräningsövning för rumpa, lår, axlar och mage, rygg och bäckenbotten. Dessutom är den fantastisk som explosivitet övning. Den kommer även kräva en viss rörlighet av dig i rygg och bäcken så det gäller att stretcha om du inte kommer ner ordentligt.

 

Du kan prova med att lägga in övningen i superset med tillexempel raka marklyft eller vill du ha mer kondition kan du varva med burpees. Här gör Milomir övningen under ett pass i Crossfit när vi var i Stockholm och tränade på Crossfit Södermalm.

 

Så här gör du wall balls:

  • Stå axelbrett isär med benen och tänk på att ha vikten på hälarna.
  • Stå en armlängd ifrån väggen.
  • Håll bollen högt upp när du kommer ner i ett knäböj.
  • Tänk på att ha armbågarna innanför knäna när du tar emot bollen.
  • Ha en rak och fin hållning i ryggen under hela övningen – du får inte sacka ihop.
  • Det är ”ass to the grass” som gäller, rumpan ska ner mot golvet.
  • När du är nere i ett knäböj ska du explodera upp till stående och kasta upp bollen så högt upp du kan längs med väggen.
  • Fånga bollen igen och kom ner direkt tillbaka till ett knäböj.
  • Försök att upprepa övningen i en rörelse utan att stanna. Tänk att du är klar med rörelsen när du kastar upp bollen. Så fortsatt med flödet på rörelsen när du fångar bollen och kommer ner och upp i knäböjer.

 

Lycka till! 

Foto: Oscar Jettman

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras